Jumat, 10 Januari 2014

Jurnal Fiqh, No. 8 (2011) 25-44
Journal of Fiqh
, No. 8 (2011) 25-44
MODEL KELUARGA BAHAGIA MENURUT
ISLAM
T
he Model of Wellbeing in Family Life from
Islamic Perspective
Nur Zahidah Hj Jaapar
*
Raihanah Hj Azahari
**
A
BSTRA
c
T
This article aims to elaborate upon the theory of Family Happiness
based on the Islamic Model of Family Wellbeing. Reference is
made to the views of Muslim philosophers to create an Islamic
model of family wellbeing. This article concludes that happiness
is dependent upon two factors faith and charity.
Keywords:
Sak
i
nah, Model of Family Happiness, Faith, Charity
P
ENGENALAN
Asas pembinaan sesebuah perkahwinan adalah untuk keluhuran
dan ketenteraman hidup (
al-sak
i
nah
) sekaligus sebagai
pembentukan sebuah masyarakat yang harmoni. Keharmonian
masyarakat umumnya bermula daripada institusi keluarga yang
mampu mewujudkan ketenangan dan kemantapan hidup bersama
berasaskan kepada hubungan baik dan rasa kasih sayang antara
satu sama lain. Dengan erti kata lain masyarakat yang harmoni
*
Pensyarah di Pusat Pengajian Asasi UITM.
**
Prof. Madya di Jabatan Fiqh & Usul, Akademi Pengajian Islam,
Universiti Malaya.
26
Jurnal Fiqh, No. 8 (2011) 25-44
mestilah terbina dari institusi keluarga yang bahagia dan harmoni.
Oleh yang demikian, adalah penting teori kebahagiaan keluarga
difahami dan diaplikasi secara menyeluruh agar keluarga yang
dibina mencapai keredaan dan keberkatan di dunia dan akhirat.
D
EFINISI
K
EBAHAGIAAN
M
ENURUT
AL
-F
a
RAB
i
,
AL
-
G
HAZ
a
L
i
DAN
I
BN
M
ASKAWA
y
H
Kupasan kebahagiaan terbahagi kepada bidang falsafah, tasawwuf
dan syariah. Menurut al-F
a
rab
i
(870M-950M), kebahagiaan
merupakan suatu yang dirindui oleh setiap orang kerana ia
merupakan kebaikan paling besar di antara segala kebaikan
yang ada.
1
Namun, dalam menemukan bahagia, sebuah keluarga
memerlukan seorang pemimpin terbaik.
2
Beliau menggandingkan
konsep negara yang baik dengan konsep bahagia kerana tujuan
manusia menjalani hidupnya adalah untuk meraih kebahagiaan.
3
Seterusnya al-F
a
rab
i
menyatakan sesuatu perbuatan yang
berlandaskan niat (
ir
a
diyyah)
secara sedar dan terancang yang
membawa manfaat untuk mencapai kebahagiaan ditakrifkan
sebagai satu amalan yang baik dan terpuji (
al-fa
da
’il
).
4
Jelas
pandangan al-F
a
rab
i
di atas membawa maksud apa sahaja
perbuatan yang baik dalam keluarga dan rumahtangga seperti
menunaikan tanggungjawab suami dan isteri dengan niat untuk
mencapai kebahagiaan adalah sesuatu yang mulia dan terpuji.
5
Al-F
a
rab
i
juga telah mengaitkan secara rapat jiwa manusia
(
al-nafs al-ins
a
niyyah
) dengan kebahagiaan. Justeru, al-
F
a
r
a
b
i
menjelaskan pembahagian jiwa manusia melalui lima
fakulti iaitu tenaga makan (
al-quwwah al-gh
a
ziyah
),
6
tenaga
1
Ab
i
Na
s
r Mu
h
ammad Ibn Mu
h
ammad Ibn Tarkh
a
n Ibn ‘Uzl
a
q al-
F
a
r
a
b
i
(1966),
Kit
a
b Tanb
i
h ‘al
a
Sab
i
l al-Sa‘
a
dah
. t.t.p: Ma
t
ba‘ah
Majl
i
s D
a
’irat al-Ma‘
a
rif al-Uthm
a
niyyah, h. 2.
2
Ja‘afar al-Y
a
s
i
n (1983),
Faylas
u
f
a
n Ra’id
a
n: al-Kind
i
wa al-F
a
r
a
b
i
.
Bayr
u
t: D
a
r al-Andal
u
s, c. 2, hh. 82-83.
3
‘Al
i
Ab
u
Mil
ha
m (1995),
op.cit.
, hh. 50-62.
4
Al-F
a
rab
i
(1983),
Kit
a
b Ta
hsi
l al-Sa‘
a
dah.
Bayr
u
t: D
a
r al-Andal
u
s,
hh. 49-52.
5
Ibid.
, h. 49.
6
Cabang nutrisi yang memenuhi keperluan fizikal seperti keperluan
makanan.
 
untuk melihat lebih lengkap
h
7
8
)
9
u
a
r
a
b
i
a
a
)
,
(
t
a
h
(
a
q
h
r
i
)
.
1

Tidak ada komentar:

Posting Komentar